Capitolul al doilea
Cred în Isus Cristos, Fiul unul‑născut al lui Dumnezeu
79. Care este vestea cea bună pentru om?
Este vestirea lui Isus Cristos, „Fiul lui Dumnezeu cel viu” (Mt 16,16), mort şi înviat. În timpul regelui Irod şi al împăratului Cezar August, Dumnezeu a îndeplinit promisiunile făcute lui Abraham şi descendenţei sale trimiţându‑l pe „Fiul său, născut din femeie, născut sub lege, ca să‑i răscumpere pe cei care sunt sub lege, ca să primim înfierea” (Gal 4,4‑5).
80. Cum se răspândeşte vestea cea bună?
Încă de la început, primii discipoli au avut dorinţa arzătoare de a‑l vesti pe Isus Cristos, cu scopul de a‑i conduce pe toţi la credinţa în el. Şi astăzi, din cunoaşterea iubitoare a lui Cristos se naşte dorinţa de a evangheliza şi de a catehiza, adică de a dezvălui în persoana sa întregul plan al lui Dumnezeu şi de a pune omenirea în comuniune cu el.
„Şi în Isus Cristos, Fiul său unic, Domnul nostru”
81. Ce înseamnă numele „Isus”?
Dat de către înger în momentul Bunei‑Vestiri, numele „Isus” înseamnă „Dumnezeu mântuieşte”. El exprimă identitatea şi misiunea sa, „căci el va mântui poporul său de păcate” (Mt 1,21). Petru afirmă că „nu este nici un alt nume sub cer dat oamenilor, în care trebuie să fim mântuiţi” (Fap 4,12).
82. De ce Isus este numit „Cristos”?
„Cristos” în greacă, „Mesia” în ebraică, înseamnă „uns”. Isus este Cristos pentru că este consacrat de Dumnezeu, uns cu Duhul Sfânt pentru misiunea răscumpărătoare. Este Mesia cel aşteptat de Israel, trimis în lume de Tatăl. Isus a acceptat titlul de Mesia precizându‑i totuşi sensul: „coborât din cer” (In 3,13), răstignit şi apoi înviat, el este slujitorul suferind „care îşi dă viaţa ca răscumpărare pentru cei mulţi” (Mt 20,28). De la numele „Cristos” vine numele de „creştini”.
83. În ce sens Isus este „Fiul unul‑născut al lui Dumnezeu”?
El este astfel în sens unic şi perfect. În momentul botezului şi al schimbării la faţă, glasul Tatălui îl desemnează pe Isus ca „Fiul preaiubit”. Prezentându‑se pe sine ca Fiu care „îl cunoaşte pe Tatăl” (Mt 11,27), Isus afirmă relaţia sa unică şi veşnică cu Dumnezeu Tatăl său. El este „Fiul unul‑născut al lui Dumnezeu” (1In 2,23), a doua persoană a Treimii. Este centrul predicării apostolice: apostolii au văzut „gloria lui, glorie ca a unului‑născut din Tatăl” (In 1,14).
84. Ce înseamnă titlul „Domn”?
În Biblie, acest titlu îl desemnează în mod obişnuit pe Dumnezeu suveran. Isus şi‑l atribuie sieşi şi revelează suveranitatea sa divină prin puterea sa asupra naturii, asupra diavolilor, asupra păcatului şi asupra morţii, mai ales prin învierea sa. Primele mărturisiri de credinţă creştine proclamă că puterea, cinstea şi gloria datorate lui Dumnezeu Tatăl sunt proprii şi lui Isus: Dumnezeu „i‑a dăruit un nume care este mai presus de orice alt nume” (Fil 2,11). El este Domnul lumii şi al istoriei, singurul căruia omul trebuie să‑i supună în întregime propria libertate personală.
Haruri si binecuvantari tuturor cititorilor!